Forza Horizon 5

Andreas Hedemann
07 nov. 2021
Xbox Series X/S

Du vet de gangene du var yngre, og oppdaget en spillverden som du falt fullstendig pladask for? De gangene skoletimene gikk altfor sakte fordi du bare ville løpe hjem til en venn for å fortsette, og timene dere spilte spillet etter skolen frem til middag gikk altfor fort?

Felles for disse spillene var gjerne levende verdener som boblet over av kreativt overskudd, som fortsatte å overraske deg gjennom hele spillet og som bød på mestringsfølelse og progresjon ettersom du lærte deg å bruke verktøyene som spillverdenen presenterte deg. Nøyaktig slik er Forza Horizon 5 - og det er også kjernen i hvorfor det er ett av spillhistoriens beste spill.

Forza Horizon 5 er en arkaderacer satt til en åpen verden. Tenk Need for Speed, Burnout Paradise eller nettopp Forza Horizon. Playground Games har nemlig gjennom fire spill i Horizon-serien satt bransjestandarden for hva arkaderacing skal være. Det er ikke veldig mange eksempler gjennom tidene på at “det neste har vært det beste”, men Forza Horizon har blitt litt bedre hver gang, og serien når sitt hittil klareste høydepunkt i dette - nummer fem.

Denne gangen befinner vi oss i Mexico, som bokstavelig talt eksploderer i farger, feiring av livet og en oppmerksomhet for detaljer som kan få enhver spillelsker til å sikle ut av øynene. Det er så uendelig vakker grafikk her - fra naturen, til lys, skygger, vann, værsystemer og naturtro bilmodeller at haka gjennom store deler av spillet er langt nede på knærne.

Denne verdenen er også så stor, variert og åpen at det hadde vært helt utmattende dersom spillet ikke var gøy å spille, som for eksempel i Mafia 3, men her i Horizon 5 er det en drøm. Jeg elsker hver kvadratmeter av kartet, og jeg elsker å reise rundt for å oppdage enda mer.

I Forza Horizon 5 bygger du en karriere som sjåfør. Du vinner, samler på og kjøper deg biler du trenger for å ta del i alle slags mulige kjøreutfordringer. Det er foreløpig firehundreognittién biler i spillet. 491!!

De bruker du til alt du kan tenke deg; rally, stuntkjøring, fartsutfordringer, tradisjonell online pvp racing og historiefortelling fortalt gjennom interaksjonen med menneskene du møter og landskapene. Alt dette kan du spille alene, eller sammen med venner. Hovedhistorien er delt inn i seks ulike deler - som alle er fantastiske.

Du utforsker innsiden av en vulkan på grensen til utbrudd, men kan ikke være der for lenge på grunn av varmen. Du kopierer en legendarisk rallysjåførs tidligere rute gjennom et myrlandskap, og du holder pusten og sitter ytterst på setet i et heseblesende gateløp som på 12 intense minutter tar deg rundt nesten hele kartet i en gjennomsnittshastighet på 280 kilometer i timen. Forza Horizon er fantastisk i de regisserte opplevelsene, men om mulig enda bedre når spillet gir deg frihet.

Forza Horizon 5 gir deg nemlig insentiver for å utforske. For hver gang du finner en ny vei får du XP og beskjed om at du har oppdaget noe nytt. Du kan finne skjulte biler i låver plassert rundt omkring, biler du kun kan få tak i  ved å utforske. Du får komboer av å ta en snarvei over et jorde eller gjennom en skog, og du får ekstrapoeng for å hoppe langt eller drifte perfekt gjennom svinger. Alt i Forza Horizon 5 er bygget rundt å belønne deg for å ha det gøy, og det er ingen dårlig idé. Dette fokuset gjør seg gjeldende i eksempelvis en idé som er så enkel og samtidig så genial: Å sette et punkt på den andre siden av kartet og be deg som spiller komme seg dit før tiden løper ut. Spillet gir med andre ord alle verktøyene til spilleren, lener seg tilbake og lar deg ha det gøy.

Under denne bugfrie, vanvittige overflaten er det så mange detaljer som setter kronen på verket. Character creatoren er det mulig å bruke mange timer i for å få din karakter akkurat slik du vil. Vanskelighetsgradsinnstillingen er genial, der du får beskjed om at “kompis, nå knuser du all motstand - hvis du skrur opp vanskelighetsgraden litt får du det både morsommere, og får 20% mer credits”. Dette bidrar til å øke mestringsfølelsen, og gir deg belønning for å våge. Men: Du kan når som helst skru den ned igjen, hvis du bare vil kose deg og vinne med lave skuldre.

Det er til enhver tid ekstremt enkelt å bytte bil kun med et par tastetrykk i menyen; du trenger ikke kjøre til en garasje eller vente på lange loadingtider. Og hva gjelder fast travel rundt i denne enorme verdenen er det mulig å skaffe seg muligheten til å gratis fast travele hvor som helst rundt på kartet etter hvert som du progresserer i spillet, jeg skal ikke spoile hvordan, men det har jeg aldri brukt. Det er rett og slett altfor gøy å kjøre fritt i 300 kilometer i timen, uansett hvor jeg skal. Det er mulig dette endrer seg når jeg nærmer meg 200 timer inn i spillet og skal gjøre spesifikke ting for å plætte, så at muligheten er der er uansett fint. Og apropos levetid, det er helt åpenbart at både Microsoft og Playground har laget et spill som skal leve som en plattform i lang tid fremover. Her er det ulike sesonger med ulikt innhold, og tydelige hint til utvidelser som vil komme etter hvert som tiden går. Ikke at det er noe du kommer til å tenke over, for jeg har sjelden opplevd mer verdi for pengene i et spill. Det er. Så. Mye. Bra. Innhold. Her.

Det er et par mikroting å sette fingeren på, som at det kunne vært enda flere radiokanaler med musikk og at interaksjonen mellom karakterene du møter i spillet noen ganger kan være litt stiv og keitete, men det føles ubeskrivelig bortskjemt ut å skulle klage over dette i en totalpakke som er så magisk. Jeg kommer til å spille Forza Horizon 5 til jeg blir blå i fjeset, og det burde du også.

Det er helt lov å ikke like Forza Horizon 5; men da er det sjangeren du ikke liker. Dette er nemlig det beste arkadebilspillet som er laget, og dermed er det også ett av spillhistoriens beste spill. Punktum. Forza Horizon 5 får 100/100 Hedemenn og seiler opp som en skoleklar kandidat til game of the year. Gratulerer, og tusen takk!

100/100

hedemenn